IBU MENGANDUNG + KAKI KREM = BACAAN SUAMI ISTERI

Waktu isteri mengandung, awalΒ² tu oke lagi semasa kandungan masih dalam fasa 1st trimester. Bila dah masuk 2nd trimester perut makin membesar, berat makin bertambah. Perbezaan ketara akan mula kelihatan bilamana para isteri atau mommies ni dah masuk fasa 3rd trimester. Masa ni jalan pun dah gaya lain.Β 

Tak dinafikan pengalaman para mommies mengandung tu sangat indah. Tapi dalam pada indahnya terselit juga beberapa kenangan-kenangan yang terkadang boleh membuatkan para mommies mengalirkan air mata. Tapi bilamana mommies ni ada suami yang baik, sentiasa membantu, lega rasanya. Kadang siap boleh hadir perasaan β€œrindu nak mengandung” lagi tau. 😁😁

Penulis juga tak lari dari mengalami situasi begini. Jangan salah tafsir, walaupun penulis adalah seorang lelaki, tapi mempunyai seorang isteri yang mempunyai pengalaman mengandung membuatkan penulis perlu tahu apa yang perlu dilakukan jika menghadapi saat-saat isteri mengaduh kaki kejang. Atau lebih dikenali dengan istilah β€œkaki krem”.Β 

Perbualandi malam hari
Di sini akan dikongsikan beberapa info berkenaan kaki krem untuk para mommies ni. Suami pun kena baca juga tau. Jangan buat tak tahu je macam gambar kat atas tu.

PUNCA KAKI KREM

  1. Berat Badan
    Apabila usia kandungan meningkat, berat badan wanita mengandung akan naik melebihi 10kg dari berat sebelum mengandung. Ini adalah punca utama yang menyebabkan otot kaki terpaksa menampung beban lebih dan seterusnya memberi kesan kepada bahagian betis kaki mereka.Β 
  2. Kasut
    Wanita yang mengandung memang sangat digalakkan untuk banyak berjalan ketika usia kandungan hampir melahirkan. Penulis perhatikan kebanyakan golongan wanita bandar yang bekerjaya melakukan aktiviti berjalan santai di petang hari usai pulang dari kerja. Seharian duduk di kerusi pejabat boleh membuatkan peredaran darah ke sekitar badan menjadi tidak aktif. Aktiviti berjalan ini sangat bagus untuk menyegarkan badan. Tetapi harus diingat bahawa faktor pakaian yang dipakai sewaktu berjalan juga memainkan peranan penting. Lebih-lebih lagi kasut. Kasut yang terlalu ketat akan membuatkan kaki berasa stress. Ini akan membuatkan darah di sekitar pergelangan kaki dan betis tidak mengalir dengan lancar. Kesannya, tunggulah malam nanti semasa sedang enak tidur, anda akan dikejutkan dengan rasa sakit akibat kaki krem ini.
  3. Suhu
    Waktu malam yang sejuk memang amat dinanti-nanti setelah seharian penat bekerja. Lebih-lebih lagi petang tadinya penat membuat aktiviti berjalan.

    Bila dah macam tu, malam sebelum tidur pun setkan aircond dengan suhu paling rendah. Supaya boleh tidur dengan nyanyak dan aman. Cadangnya macam tu, tapi berakhir dengan tengah malam terjaga dan terus kaki krem.
    Haaaa. Jangan tak percaya, suhu yang terlalu sejuk juga boleh membuatkan kaki wanita mengandung ni krem. Ini kerana apabila suhu terlalu sejuk dari kebiasaan, darah akan mengalir dengan perlahan. Dan apabila darah di bahagian kaki mengalir dengan perlahan, ditambah pula tiada pergerakan semasa tidur, ianya akan mempercepatkan lagi kaki untuk menjadi krem.
  4. Pergerakan Badan
    Ibu-ibu mengandung mesti selalu rasa kan tengah best buat sesuatu tiba-tiba kaki jadi krem. Selalunya jadi masa tengah menggeliat. Dalam pada syok menggeliat tu, tiba-tiba je kaki kejang. Ahh sudah. Krem dah datang. Memang spoil betul.
    Pergerakan yang melibatkan otot secara tiba-tiba boleh membuatkan kaki krem. Ini sangat β€œcommon” bagi wanita mengandung. Wanita yang kerap mengandung dan melahirkan sepatutnya sudah arif benar dengan situasi begini.

CARA MERAWAT
Untuk merawat kaki krem ni kita bahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama adalah rawatan pencegahan. Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Betul kan?

Bahagian kedua adalah rawatan ketika mana ibu-ibu mengandung sedang terkena kaki krem ni.

Bahagian 1

  • Urutan
    Mintalah suami urutkan kaki sebelum tidur. Urutan lembut sahaja tanpa perlu tekan kuat. Untuk melancarkan lagi peredaran darah. Lagi-lagi bila waktu siang penat berjalan ke sana sini, memang urutan sebelum tidur adalah pencegahan paling utama harus dilakukan untuk mengelakkan kejadian kaki krem dikala suami tidur mati tak sedar apa kat sebelah.
  • Pilihan Kasut
    Pilihlah kasut yang tak ketat. Bak kata orang jawa β€œjust nice”. Tidak terlalu ketat sehingga menyeksakan dan tidak terlalu longgar sehingga memaksa jari kaki mencengkam hujung kasut untuk pastikan kasut sentiasa berada elok di kaki.
    Elakkan memakai kasut tumit tinggi ketika mengandung ye. Kasut tumit tinggi boleh buat otot betis rasa kejang. Silap-silap kaki krem bukan jadi masa tidur je, masa tengah berjalan pun boleh tekena kaki krem ni.Β 
  • Rendam kaki
    Buatlah seminggu 2x atau 3x rendaman kaki dengan air suam. Rendam sehingga tenggelam betis. Minta para suami buatkan air suam di dalam baldi dan rendam sehingga air menjadi kurang suam. Kalau nak senang, cari je kolam air panas. Ajak suami sekali. Suami boleh berendam satu badan, ibu-ibu boleh rendam kaki sahaja. Keluarga pun bahagia. 😁😁
  • Minum Susu
    Minum susu ni rasanya tak perlu diterangkan lagi kebaikannya untuk wanita mengandung. Selain untuk menambahkan kalsium yang boleh menguatkan tulang badan, ianya juga mempunyai banyak khasiat lain. Penulis akan tulis entry lain berkenaan kebaikan minum susu ni di lain post ya. Sebaiknya wanita mengandung dapatkan nasihat doktor dahulu sebelum memilih susu yang sesuai untuk dijadikan amalan harian.

Bahagian 2
Sedang elok nyenyak tidur, tiba-tiba rasa nak menggeliat. Baru je nak tarik badan, kaki terus krem. Ahh sudah. Jadi apa perlu dilakukan?

Pertama sekali kejutkan suami di sebelah. Minta suami pergi ke hujung kaki dan pegang tapak kaki. Perlahan-lahan luruskan kaki dan minta suami tekan hujung kaki (bahagian jari) ke arah badan. Susah nak bayangkan?

Β 

Pernah lihat pemain bola yang kekejangan semasa sedang berlari? Cuba lihat apa yang dilakukan oleh pemain yang menolong. Mereka akan luruskan kaki pemain yang sakit dan tekan tapak kaki. Tapi untuk ibu mengandung jangan buat terlalu ekstrem. Buat secara perlahan-lahan untuk mengelakkan otot lagi terkejut.
Selepas pulih, minta suami urutkan secara lembut ke sekitar kawasan yang krem. Inilah gunanya suami yang penyayang πŸ˜…

Bagaimana jika suami tiada di sebelah?
Ibu-ibu mengandung boleh pusingkan arah baringan kaki mengarah ke dinding. Luruskan kaki dan biarkan tapak kaki sentuh dinding. Secara perlahan bangun dari baring dan duduk tegak dengan kaki lurus ke arah dinding. Cuba untuk capai jari kaki tanpa membengkokkan lutut. Buat semampu yang boleh sehingga kaki krem sudah tidak terasa.

Ada petua orang tua mengatakan apabila kaki krem ketika tidur, hentakkan secara perlahan-lahan tumit kaki ke lantai. Sejauh mana keberkesanannya penulis tidak boleh pastikan. Tapi boleh juga cuba jika ada yang nak cuba. Tak salah kan untuk mencuba.
Yang paling penting, berpada-pada dalam melakukan semua pergerakan ini. Jangan terlalu nak cepat hilangkan rasa kaki krem sampai boleh buat sakit lain pula yang datang.Β 

TIPS
Sebelum berakhir post ni, penulis nak bagi satu tips penting. Bukan je boleh diamalkan oleh wanita mengandung, malahan suami pun boleh amalkan juga. Tips untuk jaga tulang belakang.
Ketika bangun dari baring, seeloknya jangan terus duduk tegak. Ini akan memberi beban lebih kepada tulang belakang untuk bekerja. Sebaiknya mengiring dahulu ke kiri atau ke kanan yang mana selesa, dari posisi mengiring tu barulah duduk dengan menggunakan kekuatan tangan untuk tampung berat badan. InshaaAllah badan terjaga dan tubuh sihat sentiasa.

Sentiasa amalkan gaya hidup sihat ya Ibu-ibu yang mengandung semua untuk elakkan kejadian kaki krem ni.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *